Kenia - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Esmée Hagen - WaarBenJij.nu Kenia - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Esmée Hagen - WaarBenJij.nu

Kenia

Blijf op de hoogte en volg Esmée

17 Juli 2017 | Kenia, Nairobi

Inmiddels is het alweer ruim een week geleden dat ik een blog heb geplaatst. De tijd vliegt voorbij! Ik zit op dit moment aan het zwembad van ons farmhouse in Zimbabwe. Er zijn vervelendere plekken om je reisverhalen op te schrijven.

Terug na vorige week maandag, toen we onze eerst draaidag in Kenia hadden. Al direct was er een goede klik tussen ons en Frank, de technical manager van de leverancier die we deze week zouden gaan filmen, AAA Growers. Na rit van ongeveer 50 minuten kwamen we aan bij de Thika Farm. Een mooie boerderij waar efficiënt gewerkt wordt en waar veel teruggedaan wordt voor de lokale gemeenschap. We mochten het medische centrum bezoeken waar Albert Heijn, samen met de leverancier, geïnvesteerd heeft in diverse projecten. Het is heel indrukwekkend om te zien dat het personeel heel erg gedreven is om alle mensen in de nabije omgeving te helpen. Tegelijkertijd blijken er nog genoeg uitdagingen te liggen. Er is onvoldoende medicatie voor alle patiënten, er is onvoldoende wachtruimte, een tekort aan behandelkamers en er is met name een tekort aan personeel. Het is wel heel fijn en goed om te zien dat er hard gewerkt wordt door iedereen om het nog beter te maken!

De volgende boerderij die we gaan bezoeken in Kenia is de Chestnut farm. Een lange rit van ongeveer 3 uur brengt ons naar onze logde. We verblijven allemaal in een typische Afrikaans hutje, wat van alle gemakken is voorzien. Onderweg zien we veel mooie natuur, rijden we door lokale dorpen en ervaren we hoe het verkeer er in Kenia echt aan toe gaat. Na een uitgebreide rondleiding over de Chestnut farm, rijden we richting de laatste en tevens grootste farm. De Simba farm, die zijn naam te danken heeft aan de leeuwen die in dat gebied leven (Simba betekent leeuw!). Wederom een adembenemend mooie locatie waar wij twee dagen mogen verblijven. We krijgen een rondleiding over de farm, bezoeken een lokale scholengemeenschap die veel heeft gehad aan de hulp van de leverancier en Albert Heijn (er wordt weer een traditionele dans/zang act speciaal voor ons opgevoerd en ik moet zeggen dat we daar steeds meer aan beginnen te wennen) en we maken een mooie ochtendwandeling in de omgeving. Helaas zien we geen wilde dieren, zoals ik heel stiekem wel had gehoopt.

Op onze terugweg naar Nairobi (of Nairobbery zoals het ook wel wordt genoemd) zien we wilde Zebra's!! Nou, mijn reis kan al niet meer stuk! Ik ben fan van Kenia!! En dat was slechts het begin want de volgende dag brengen we een bezoek aan het Nairobi National Park. We zijn nog geen 5 minuten onderweg of we zien al een giraffe op slechts enkele meters afstand!! De uren daarna zien we zebra's, antilopen, wilde zwijnen, buffalo's, herten, apen, gnoes en het allertofste... we zien een leeuw die zojuist een prooi heeft gevangen en deze aan het opeten is. Voor iemand die geen vlees eet is dit echt een droom die uitkomt! Maar de dag is nog niet voorbij.. Op deze laatste dag in Kenia kan een bezoekje aan de Masai market natuurlijk niet ontbreken. Vooral Erik heeft hier heel veel zin in, omdat hij ook zulke goede ervaringen had met de lokale markt in Accra, Ghana (haha). Een complete chaos zodra we de auto uitstappen en die pas stopt wanneer we twee uur later de auto weer instappen. Gelukkig hebben we Frank mee. Die regelt, begeleidt en onderhandelt voor ons. Na weer veel te veel te hebben gekocht, stappen we de auto in. Op naar het allerlaatste avontuur in Kenia.. We gaan onze laatste zaterdagavond doorbrengen in de nachtclubs van Nairobi. Een avond die de boeken in gaat als een bizarre maar ontzettend leuke avond!

De volgende dag mogen we er weer vroeg uit. Achteraf gezien hadden we best nog even kunnen blijven liggen. Want eenmaal aangekomen op het vliegveld bleek dat onze vlucht overboekt was. We hadden tot dan toe nog geen overval meegemaakt in Nairobbery. Maar op de valreep van ons bezoek in Kenia werden we toch bestolen van onze stoelen in het vliegtuig (een grapje waar wij zelf heel erg om hebben gelachen, sorry voor de flauwe humor!). Onze stoelen, die we hadden gereserveerd en betaald bleken aan anderen te zijn gegeven. Iets wat bij nog 25 andere mensen het geval was. De enige optie was de vlucht van 21:00u naar Zimbabwe en de dag doorbrengen in een hotel in Nairobi. Gelukkig met gratis eten en een zwembad!!

En nu zitten we dus in Zimbabwe! Het wordt waarschijnlijk heel saai om dit telkens te lezen maar de plek is onwijs mooi. De mensen zijn super vriendelijk en we hebben veel leuke dingen op de planning staan! Meer daarover lezen jullie volgende week!:)

Liefs!

• 17 Juli 2017 - 22:37

De Zus Van :

Leuke blog weer Es! Fijn geschreven, lekker om te lezen!
    Veel plezier deze week. Ik kijk uit naar alle verhalen en foto's!
    Veel liefs <3