Ho Chi Minh, Sapa & Hanoi - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Esmée Hagen - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh, Sapa & Hanoi - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Esmée Hagen - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh, Sapa & Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Esmée

31 Augustus 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Inmiddels ben ik alweer een aantal dagen thuis, maar omdat ik ook tijdens de laatste dagen in Vietnam veel heb gezien wil ik dit nog wel even delen..

Na onze vreselijke busreis van Dalat naar Ho Chi Minh kwamen we aan in ons luxe hotel, midden in de stad. Saigon is een grote en moderne stad en heeft zowel typische Vietnamese kenmerken als westerse kenmerken. Zo zagen we na 2,5 week eindelijk weer een Pizzahut, Burger King en tegenover ons hotel zat de Starbucks. Natuurlijk zijn we geen één keer in een van deze ketens geweest (haha). Van de stad zelf hebben we niet veel gezien (op de eettentjes en dansclubs na). We hebben de Cu Chi tunnels bezocht en zijn zelfs ook deze tunnels in geweest. Het is heel bizar om daar te lopen, door het bos, met geweerschoten op de achtergrond, en een oude Vietnamees die gedetailleerd vertelt hoe het leven in de oorlog eraan toe ging. Een hele indrukwekkende ervaring die je aan het denken zet. Maar vooral het War Museum, die we diezelfde middag hadden bezocht, in Saigon had heel veel impact op ons. Veel aangrijpende foto's met slechts enkele woorden als beschrijving maakte ons beide stil.. Ook dit is onderdeel van een reis naar Vietnam en ook dit is iets wat je echt moet zien. Heel indrukwekkend!

De volgende dag hadden we een lange reis voor de boeg. Eerst met het vliegtuig van Saigon naar Hanoi. En 's avonds zouden we de trein, een echte Harry Potter Hogwarts trein, pakken van Hanoi naar Sapa. De volgende ochtend vroeg kwamen we aan in Sapa waar we een trektocht hadden geregeld met een super lief Vietnamees meisje die ons via de moeilijke route (ja, hij was echt moeilijk) van Sapa naar haar dorpje begeleidde. Het is niet te beschrijven hoe mooi deze tocht was. Zoveel groen, rijstvelden, bergen, rivieren, rotsen, wilde dieren en lieve mensen hebben we gezien. Halverwege hebben we bij haar thuis nog Vietnamees gegeten en hebben we super foute foto's in klederdracht gemaakt. Na nog een stuk lopen zijn we uiteindelijk met de scooter teruggebracht naar Sapa waar onze trein 's avonds weer terug zou gaan naar Hanoi.

De volgende ochtend in Hanoi voelde als thuiskomen. Misschien ook omdat we weer bijna werden opgelicht door een taxi chauffeur. Maar deze jongen wist alleen niet dat je 's ochtends om 05:30u Vera niet boos moet maken en uiteindelijk heeft hij ons voor bijna niks naar ons hotel gebracht. Onze laatste dag in Hanoi zijn we naar een Waterpark geweest met de meest bizarre glijbanen. Ook hebben we de lekkerste egg iced coffee op (koffie met eiwit schuim) met een fantastisch uitzicht over het Hoan Kiem Lake. 'S avonds hebben we onze reis uiteraard afgesloten in een typisch Vietnamees restaurant.

Het was echt een top reis met: veel lekker eten, vieze wc's, heerlijke stranden, lange busreizen, leuke medereizigers, luxe hotels, mooie tochten, behulpzame mensen, heel veel plezier en met Vera! Het is een reis geweest om nooit meer te vergeten en over de volgende reis wordt alweer nagedacht!:)

'Vietnam wat was je mooi....'